Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 326 "Chatka Skrzatka"

 02-904 Warszawa

ul. Bernardyńska 14

tel. 509 716 197

ePUAP https://epuap.gov.pl

E-mail: p326@eduwarszawa.pl

Przejdź do strony głównej

Wtorek, 14 maja 2024

Kompetencje Dyrektora, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców

Dyrektora, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców

1. Dyrektor przedszkola 

a) wyłaniany jest w drodze konkursu organizowanego przez organ prowadzący; jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo  konkurs nie zostanie rozstrzygnięty, wtedy organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej,

b) kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz,

c) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli 
i pracowników  obsługi i administracji,

d) opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców w terminie do 15 września roku szkolnego,  którego dotyczy plan,

e) przed zakończeniem każdego roku szkolnego przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców  informację o realizacji planu nadzoru. 

 

2. Zadania Dyrektora:

a) w zakresie nadzoru pedagogicznego:

  • przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia  jakości pracy przedszkola,

  • kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,

  •  wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań w szczególności przez: organizowanie szkoleń i narad, motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego  przez dyrektora  nadzoru  pedagogicznego,

b) wspiera nauczycieli w osiąganiu kolejnych stopni awansu zawodowego,

c) bierze udział w posiedzeniach komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych, przy ustalaniu stopnia awansu zawodowego nauczycieli,

d) przygotowuje arkusz organizacji przedszkola i przedstawia do zatwierdzenia organowi  prowadzącemu,

e) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

f) przewodniczy posiedzeniom rad pedagogicznych i realizuje jej uchwały w ramach jej kompetencji stanowiących,

g) wstrzymuje realizację uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, niezgodnych z przepisami prawa, jednocześnie powiadamiając o tym stosowne organy,

h) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, tj.:

  • organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,

  • opracowuje projekt planu finansowego przedszkola i przedstawia go do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej,

  • administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem,

  • systematycznie nadzoruje prawidłową realizację zatwierdzonego przez organ prowadzący planu finansowego przedszkola,

i) kieruje polityką kadrową przedszkola, a w szczególności:

  • zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola, zgodnie z odrębnymi przepisami w tym zakresie,

  • zajmuje się sprawami osobowymi pracowników przedszkola,

j) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników,

k) przyznaje nagrody i kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,

l) zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy, zgodnie z przepisami kodeksu pracy, bhp i ppoż. i HACCP;

m) koordynuje współdziałanie organów przedszkola, zapewniając  im swobodne działania, zgodne z prawem oraz wymianę informacji między nimi,

n) współdziała z organizacjami związkowymi w zakresie przewidzianym  odrębnymi przepisami,

o) współdziała z organami samorządu terytorialnego oraz nadzoru pedagogicznego w zakresie  realizowanych zadań, wymagających takiego współdziałania,

p) nadzoruje prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

r) nadzoruje organizowanie przeglądów technicznych obiektów przedszkola oraz prac konserwacyjno-remontowych,

s) tworzy regulaminy porządkujące pracę przedszkola, związane z Kodeksem Pracy i Kartą Nauczyciela,

t) odpowiada za kształtowanie twórczej atmosfery pracy w przedszkolu, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,

u) dopuszcza do użytku, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, programy wychowania przedszkolnego wybrane przez nauczycieli,

w) może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków w czasie roku szkolnego na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub na mocy uchwały Rady Pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców. Przypadki, w których taka decyzja jest dokonywana omówione są w dalszej części niniejszego statutu,

x) sprawuje kontrolę zarządczą dla zapewnienia realizacji celów i zadań przedszkola w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, zgodnie  z odrębnymi przepisami.

 

3. W ramach organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu Dyrektor:  

a) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną,

b) powołuje zespół, w którego skład wchodzą nauczyciele, nauczyciele wspomagający – pedagodzy specjalni oraz specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem,

c) wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu (jeden koordynator może kierować pracami kilku zespołów),

d) na podstawie zaleceń zespołu ustala dla wychowanka formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane – wpisując je do Karty Indywidualnych Potrzeb,

e) informuje na piśmie rodziców dziecka o ustalonych dla niego formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin,

f) decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania dziecku danej formy pomocy na podstawie wcześniejszej oceny efektywności tej pomocy, dokonanej przez zespół,

g) informuje rodziców o terminie spotkania zespołu,

h) wnioskuje o udział w spotkaniu zespołu przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.

 

Kompetencie Rady Pedagogicznej

1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego zadań dotyczących kształcenia wychowania i opieki:

a) w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu,

b) w zebraniach mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej,

c) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor przedszkola,

d) uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ jej członków,

e) Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie podjętych przez Radę Pedagogiczną uchwał, niezgodnych z przepisami prawa,

f) Rada Pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu, a jej posiedzenia są protokołowane,

g) Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawnianiu spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci, ich rodziców, także nauczycieli i innych pracowników przedszkola,

h) zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, Rady Rodziców, organu prowadzącego lub co najmniej ⅓ członków Rady Pedagogicznej,

i) Przewodniczący jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków Rady Pedagogicznej o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady,

j) Rada Pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora lub innego pracownika ze  stanowiska kierowniczego  w przedszkolu oraz do Kuratorium Oświaty o zbadanie i ocenę działalności przedszkola, dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce,

k) Dyrektor przedszkola  przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski płynące ze sprawowanego  nadzoru pedagogicznego oraz informacje  o działalności przedszkola.

 

2. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

a) zatwierdzanie planów  przedszkola,

b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,

c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,

d) przygotowanie projektu statutu przedszkola lub jego zmian,

e) podjęcie uchwały o przyjęciu statutu lub jego zmian zgodnie z aktualnymi przepisami prawa i potrzebami placówki,

f) podejmowanie uchwał o skreśleniu dziecka z listy wychowanków na podstawie odrębnych zapisów szczegółowych zawartych w statucie,

g) uchwalanie regulaminów obowiązujących w przedszkolu,

h) ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć oraz ramowego rozkładu dnia,

i) opiniowanie:

  • organizacji pracy przedszkola,

  • projektu planu finansowego placówki,

  • wniosków dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

  • wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach   wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

  • wybranych przez nauczycieli do realizacji programów wychowania przedszkolnego,

  • pracy dyrektora po upływie 5-ciu lat, którą przedstawia organowi nadzorującemu,

  • powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola kandydatowi ustalonemu  przez organ prowadzący w przypadku jeśli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat, albo w drodze konkursu nie wyłoni się kandydata.

     

    Kompetencje Rady Rodziców

    1. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.

    1. Rada Rodziców jest społecznie działającym organem, który współdziała z przedszkolem w celu wspierania realizacji zadań statutowych przedszkola.

    2. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Przedszkola:1. zebrania Rady są protokołowane i przechowywane w  teczce akt dokumentacji kancelaryjnej,2. dokumentacja prowadzonej działalności Rady Rodziców przechowywana jest na terenie przedszkola,3. w posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym dyrektor,4. do udziału w posiedzeniach Rady Rodziców mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady inne osoby z głosem doradczym.

        c. Do kompetencji Rady Rodziców należy:

    1. uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
    1. Programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczycieli,
    2. Programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego treści

    i działania o charakterze profilaktycznym, skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców,

        2. opiniowanie projektu planu finansowego placówki składanego przez dyrektora

        3. opiniowanie programu pracy placówki, harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania, projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz innych spraw istotnych dla placówki,

       d. Rada Rodziców ma prawo:

    1. gromadzić środki finansowe dla wspierania działalności statutowej przedszkola z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin.

    2. występować do dyrektora oraz pozostałych organów przedszkola w sprawach związanych z:

        a) z jakością nauczania (np. starania o certyfikat ISO),

        b) z wychowaniem dzieci (np. organizowanie wycieczek),

       c) z finansami przedszkola (np. wniosek o władz przedszkola o wygospodarowanie pieniędzy na różnorodne działania edukacyjne),

       d) z bezpieczeństwem.

    3.  do przedstawienia własnej opinii dotyczącej oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela oraz oceny pracy nauczyciela,

       e) Rada Rodziców zgłasza spośród swoich członków zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przedstawiciela do składu komisji rozpatrującej odwołanie nauczyciela od oceny ustalonej przez dyrektora placówki.

       f) Tryb powoływania Rady Rodziców, kompetencje i szczegółowe zadania określa regulamin Rady Rodziców:

    1. w skład Rady Rodziców wchodzi po 2 przedstawicieli z poszczególnych grup,

    2. Rada Rodziców składa się z: przewodniczącego, zastępcy, sekretarza, skarbnik i członków,

    3. wyboru członków Rady Rodziców dokonuje się na pierwszym zebraniu rodziców na początku każdego roku szkolnego w tajnych wyborach przez rodziców dzieci danego oddziału,

    4. wybrani reprezentanci konstytuują się na pierwszym posiedzeniu Rady Rodziców,

    5. walne zebranie rodziców jest zwoływane w zależności od potrzeb, co najmniej raz w roku;

    6. kadencja Rady Rodziców trwa rok.

     

 

Załączniki

Brak załączników

Metryczka

Wytworzono:2022-11-13 21:20przez: Administrator sscmc
Opublikowano:2022-11-13 21:20przez: Administrator sscmc
Podmiot udostępniający: Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 326
Odwiedziny:557

  • Brak wpisów.