Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 326 "Chatka Skrzatka"

O mowie słów kilka ...

O mowie słów kilka…

 

Dziecko przyswaja sobie mowę od najbliższego otoczenia - najpierw słyszy „zbiera informacje” a dopiero później na zasadzie naśladowania – mówi.

Najważniejszy przykład mowy:  uczenie  powtarzania!. Dziecko najpierw powtarza głoski, z czasem sylaby, wyrazy, wyrażenia, coraz bardziej złożone zdania.  Ćwiczy pamięć słuchową, poznaje melodię, rytm, intonację mowy.

Osiąga pierwsze sukcesy artykulacyjne, co motywuje go do dalszego mówienia.

U dziecka pozbawionego kontaktów werbalnych mowa się nie rozwinie.

Dlatego Mamo, Tato:

  • mów, mów i jeszcze raz mów -podstawową forma ćwiczeń jest rozmowa  
  • mów do dziecka wyraźnie, zrozumiale, bez spieszczeń  
  • nie wyręczaj dziecka w mówieniu
  • czasem postaraj się nie zrozumieć w lot jego potrzeb daj mu szanse wypowiedzieć to własnymi słowami
  • nie przerywaj dziecku pozwól swobodnie dokończyć mu swoją wypowiedz
  • zwracaj się bezpośrednio do dziecka i daj mu czas na odpowiedź
  • proponuj możliwość wyboru odpowiedzi podpowiadając dane słowo czy zwrot
  • różnicuj ton i intonację swojego głosu
  • wykorzystaj zwyczajne sytuacje domowe do mówienia: przy ubieraniu dziecka nazywaj części ciała i rodzaje ubrania, przy jedzeniu wprowadzaj nazwy pokarmów, a także ich cechy ( słodki, kwaśny, gorzki itp.). podczas prac domowych opowiadaj dziecku, co właśnie robisz
  • zadawaj  proste pytania i zawieszaj  glos w oczekiwaniu na odpowiedź. Jeśli dziecko nie odpowiada, sam w prosty sposób odpowiedz.
  • staraj  się by rozmowa była przyjemnością dla wszystkich zainteresowanych, unikaj nieustannego poprawiania wymowy dziecka,  dziecko ciągle upominane wycofuje się z kontaktów słownych.
  • ucz wierszyków i rymowanek.

ponadto:  

  • wprowadzaj do diety dziecka także pokarmy o twardej konsystencji-  prawidłowe żucie, gryzienie też będzie skutkowało prawidłowym mówieniem
  • kontroluj czy dziecko oddycha nosem, czy ustami podczas snu i milczenia. Jeżeli dziecko ma otwarte usta jego żuchwa układa się nienaturalnie i  zmienia się ułożenie języka. Może to w konsekwencji powodować wady zgryzu i wady wymowy.

Nie wymagaj mówienia, czy powtarzania, gdy dziecko nie jest do tego gotowe.

      Pamiętaj, że rozumienie zawsze wyprzedza umiejętność mówienia.