O mowie słów kilka ...
O mowie słów kilka…
Dziecko przyswaja sobie mowę od najbliższego otoczenia - najpierw słyszy „zbiera informacje” a dopiero później na zasadzie naśladowania – mówi.
Najważniejszy przykład mowy: uczenie powtarzania!. Dziecko najpierw powtarza głoski, z czasem sylaby, wyrazy, wyrażenia, coraz bardziej złożone zdania. Ćwiczy pamięć słuchową, poznaje melodię, rytm, intonację mowy.
Osiąga pierwsze sukcesy artykulacyjne, co motywuje go do dalszego mówienia.
U dziecka pozbawionego kontaktów werbalnych mowa się nie rozwinie.
Dlatego Mamo, Tato:
- mów, mów i jeszcze raz mów -podstawową forma ćwiczeń jest rozmowa
- mów do dziecka wyraźnie, zrozumiale, bez spieszczeń
- nie wyręczaj dziecka w mówieniu
- czasem postaraj się nie zrozumieć w lot jego potrzeb daj mu szanse wypowiedzieć to własnymi słowami
- nie przerywaj dziecku pozwól swobodnie dokończyć mu swoją wypowiedz
- zwracaj się bezpośrednio do dziecka i daj mu czas na odpowiedź
- proponuj możliwość wyboru odpowiedzi podpowiadając dane słowo czy zwrot
- różnicuj ton i intonację swojego głosu
- wykorzystaj zwyczajne sytuacje domowe do mówienia: przy ubieraniu dziecka nazywaj części ciała i rodzaje ubrania, przy jedzeniu wprowadzaj nazwy pokarmów, a także ich cechy ( słodki, kwaśny, gorzki itp.). podczas prac domowych opowiadaj dziecku, co właśnie robisz
- zadawaj proste pytania i zawieszaj glos w oczekiwaniu na odpowiedź. Jeśli dziecko nie odpowiada, sam w prosty sposób odpowiedz.
- staraj się by rozmowa była przyjemnością dla wszystkich zainteresowanych, unikaj nieustannego poprawiania wymowy dziecka, dziecko ciągle upominane wycofuje się z kontaktów słownych.
- ucz wierszyków i rymowanek.
ponadto:
- wprowadzaj do diety dziecka także pokarmy o twardej konsystencji- prawidłowe żucie, gryzienie też będzie skutkowało prawidłowym mówieniem
- kontroluj czy dziecko oddycha nosem, czy ustami podczas snu i milczenia. Jeżeli dziecko ma otwarte usta jego żuchwa układa się nienaturalnie i zmienia się ułożenie języka. Może to w konsekwencji powodować wady zgryzu i wady wymowy.
Nie wymagaj mówienia, czy powtarzania, gdy dziecko nie jest do tego gotowe.
Pamiętaj, że rozumienie zawsze wyprzedza umiejętność mówienia.